Nadat er al diverse R versies van de Jaguar XJ en XK waren verschenen, was het in 2002 tijd voor een R versie van de S-type. De S-type was sinds 19…. op de markt en kreeg in 2002 een facelift. Het moment van de facelift werd dus ook aangegrepen om de R-versie te introduceren. Hoewel de S-type een erg klassieke uitstraling heeft, met een koetswerk dat teruggrijpt op de MkII, heeft Jaguar er toch een geslaagde sportieve touch aan weten te geven. Onder de gewelfde motorkap van de S-type R ligt een tot 4,2 liter vergrote V8. In 2004 kreeg de S-type een wederom beperkte facelift.
Exterieur
Het uiterlijk van de S-type R heeft door enkele kleine aanpassingen een stuk sportievere look gekregen. Waar de gewone S-type klassiek te noemen is, met een uiterlijk dat aan de MkII herinnert, komt de S-type R krachtiger en moderner over. Verantwoordelijk daarvoor is met name de grille die voorzien is van gaas in plaats van verchroomde spijlen. Chroom is sowieso amper te vinden op de S-type R. De raamomlijsting is uitgevoerd in zwart en de auto staat op mooie lichtmetalen wielen. Tussen de spaken door zijn remklauwen met het R logo zichtbaar. Op de voorspatborden onder de zijknipperlichten zijn subtiele R logo’s aangebracht. Aan de achterkant onderscheidt de R-versie zich door donkere achterlichten en grotere uitlaten. Het R logo op het kofferdeksel neemt eventuele twijfel over het exacte type weg. Op het kofferdeksel is een kleine spoiler gemonteerd.
Interieur
Het interieur van de S-type kreeg in 2002 een belangrijke herziening, waarvan de S-type R meteen profiteerde. Het dashboard heeft een rijkere uitstraling gekregen met een middendeel dat meer in lijn is gekomen met de andere telgen uit de Jaguar familie. In het rijk met hout aangeklede dashboard is achter het stuur een klassieke opstelling van de klokken te vinden. Het middendeel van het dashboard wordt opgevuld met een groot touchscreen beeldscherm. Uiteraard wordt er ook volop gebruikt gemaakt van leer, voor de bekleding van de stoelen, het stuur, de portieren en de middenconsole. De versnellingshandel in de bekende J-gate is voorzien van een R-logo. Het interieur van de R ademt verder weinig sportiviteit uit, maar des te meer luxe.
Aandrijflijn
Zoals al enige jaren gebruikelijk was voor de R-versies wordt ook deze R aangedreven door een V8 motor. Het is een tot 4,2 liter vergrote motor die een maximaal vermogen levert van 400 pk. Het maximale koppel is 553 Nm, dat vrijkomt bij 3.500 toeren. Het hoge vermogen wordt mede door een Eaton supercharger met twee tussenkoelers bereikt. Vier bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder zorgen voor de ademhaling. De V8 draait soepel hoge toeren en doet stil zijn werk. Bij hogere toeren laat de motor een diepe grom horen.De kracht van de motor wordt via een automatische ZF versnellingsbak met zes verzetten overgebracht naar de achterwielen.
Onderstel
De S-type MkII heeft een nieuw ontworpen voorwielophanging bestaande uit dubbele triangel draagarmen met schroefveren. De achterwielophanging is ook herzien, maar in opzet wel gelijk gebleven met eveneens dubbele driehoekige draagarmen. Voor en achter heeft de auto stabilisatorstangen. De S-type R heeft een straffere afstemming van het onderstel. Samen met de stijvere carrosserie zorgt dit voor een auto die scherpe rijeigenschappen combineert met een hoog comfort. De snelste S-type beschikt over een verbeterd CATS, Jaguars systeem voor actieve schokdempers. De Jaguar heeft Brembo remklauwen met vier zuigers per cilinder. De auto staat op vrij breed rubber met voorbanden in de maat 245/40 ZR 18 en achter 275/35 ZR 18.
Prestaties
De specifieke massa van de S-type R is 4,5 kg /pk, waarmee de auto niet slecht scoort. De acceleratie van stilstand tot 100 km/h kost slechts 5,6 seconden van je leven. Desgewenst stoomt de Jaguar soeverein door naar een op 250 km/h begrensde topsnelheid. Een tussensprintje van 80 tot 120 km/h legt de Jaguar af in 3,7 seconden. Het door de fabriek opgegeven gemiddelde verbruik is 1 op 8 (12,5 liter per 100 km). De CO₂ uitstoot is 314 g/km.
Spottersinfo
De S-type R is van een gewone S-type te onderscheiden door:
– gaasgrille;
– R logo’s op de voorspatborden;
– zwarte raamomlijsting;
– vijfspaaks lichtmetalen velgen;
– remklauwen met R logo;
– donkere achterlichten;
– grotere uitlaten.
Merk | Jaguar |
---|---|
Type | S-type R (MkI) (2002-2004) |
Motor | V8, voorin geplaatst, vier kleppen per cilinder |
Cilinderinhoud | 4.196 cc |
Turbo | Mechanische Eaton compressor |
Vermogen | 400 pk / 6.100 tpm |
Koppel | 541 Nm / 3.500 tpm |
Versnellingsbak | Automaat met 6 versnellingen |
Aandrijving v/a/4wd | Achterwielen |
Topsnelheid | 250 km/h (begrensd) |
Acceleratie 0 -100 km/h | 5,6 seconden |
Remweg 100 km/h - 0 | 39,6 meter |
Lengte | 4.877 mm |
Breedte | 1.818 mm |
Hoogte | 1.447 mm |
Gewicht | 1.800 kg. |
Productiejaren | 2002-2004 |
Productieaantal | |
Nieuwprijs | € 96.130 (prijs in 2002 in Nederland) € 97.350 (prijs in 2004 in Nederland) |
Huidige waarde | Circa € 15.000 |
© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.