Audi RS4 Avant (B5) (2000-2001)

Een aantal jaren na de RS2 Avant gebruikte Audi de aanduiding RS (RennSport) opnieuw voor een compacte Avant: de RS4 Avant (B5) uit het jaar 2000. De RS4 van deze serie was alleen leverbaar als Avant.  De RS modellen zijn duidelijk boven de S4 modellen gepositioneerd en bieden de beste en mooiste techniek die Audi kan bieden. De RS4 Avant werd voor het eerst voorgesteld in 1999 en ging in het jaar 2000 in productie. In 2001 werd de productie al weer gestaakt. Pas in 2005 werd de opvolger voorgesteld. Dat was de RS4 Avant (B7).

Exterieur

Het uiterlijk van de RS4 Avant komt grotendeels overeen met de gewone A4 Avant. Het is een compacte vijfdeurs stationwagon met een kenmerkende Audi grille met de vier ringen. De RS4 heeft wel een andere voorbumper met grote luchtinlaten voor en ‘kieuwen’ aan de zijkanten. De wiel-kasten voor en achter zijn uitgeklopt om plaats te bieden aan de bredere banden. Tussen de spatbordranden zijn sideskirts te zien. De achterbumper is ook anders met drie uitstroomopeningen. Onder de bumper priemt een dikke dubbele uitlaat naar buiten. Boven de achterruit heeft de RS4 aan spoiler.

Interieur

Het interieur van de RS4 Avant is net als de buitenkant grotendeels hetzelfde als dat van de A4 Avant. Aan de binnenkant zijn de verschillen nog kleiner. Er is fraaie leren bekleding aangebracht op de sportstoelen. Er is een met leer bekleed driespaaks sportstuur. En er is een logo “RS4” te zien in de toerenteller. Daarmee houden de verschillen met de A4 wel op. Het interieur is verder wel netjes en zakelijk en steekt strak in elkaar, zoals elke Audi. Het instrumentarium bevat de gebruikelijke klokkenwinkel en in het middendeel is een scherm voor navigatie aangebracht. Daaronder zit de bediening van onder andere de airco.

Foto: The Car Spy via flickr.com creative commons license

Foto: The Car Spy via flickr.com creative commons license

Aandrijflijn

Voor de aandrijving van de RS4 zorgde een 2,7 liter biturbo V6 motor, die voorin is geplaatst. De motor is opgetrokken uit lichtmetaal en heeft vijf kleppen per cilinder. De motor is ontwikkeld en gebouwd door het Engelse Cosworth. Er zijn twee BorgWarner K04 serie turbo’s gemonteerd met twee intercoolers. Dit krachtpakket is goed voor een maximaal vermogen van 380 pk bij 7.000 toeren en een maximaal koppel van 440 Nm bij een laag toerental van 2.500. Aan de motor is een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen gekoppeld.  Het quattro aandrijvingssysteem van Audi verdeeld de kracht over alle vier wielen.

Foto: The Car Spy via flickr.com creative commons license

Foto: The Car Spy via flickr.com creative commons license

Onderstel

De wielophanging voor is een onafhankelijke McPherson ophanging. Achter is een multilink as gemonteerd. Voor en achter staat de auto op schroefveren en zijn er stabilisatoren aangebracht. Waar de RS2 nog remmen van Porsche had, moet de RS4 het doen met door Audi en Quattro GmbH zelf ontwikkelde remmen. De RS4 heeft vóór geventileerde remschijven met een diameter van 360 mm en achter eveneens geventileerde schijfremmen, maar met een diameter van 312 mm. De RS4 staat standaard op 18 inch lichtmetalen velgen met negen spaken. Er zijn hoge snelheidsbanden gemonteerd in de maat 255/35 ZR 18.

Prestaties

Met een motorvermogen van 380 pk zit de Audi RS4 in de regionen van de echte sportwagens als een Porsche 911. Dat de prestaties van de RS4 dus ook vergelijkbaar zijn is niet gek, ondanks het iets hogere gewicht van de Audi. De topsnelheid is begrensd op 250 km/h, zoals bij wel meer Duitse sportsedans en –stations. De acceleratie van 0 tot 100 km/h verloopt net binnen de vijf seconden. De sprint van 0 tot 160 km/h neemt 11,3 seconden in beslag. Sprinten van 0 tot 200 km/h kost je maar 17 seconden van je leven. Het brandstofverbruik is sterk afhankelijk van hoe met de auto wordt omgegaan en welke prestaties gevraagd worden. Het door de fabriek opgegeven gemiddelde bedraagt 12 liter per 100 km, ofwel 1 op 8,3. Hiermee correspondeert een CO² uitstoot van 288 g/km.

Spottersinfo

De RS4 Avant is ten opzichte van de A4 Avant te onderscheiden door:

– andere voorbumper met grote koelopeningen;

– uitgeklopte wielkasten voor en achter;

– sideskirts tussen de wielkastranden voor en achter;

– andere achterbumper met drie uitstroomopeningen;

– achterspoiler boven de achterruit;

– RS4 typeplaatje in de grille en op de achterklep.

Foto: The Car Spy via flickr.com creative commons license

Foto: The Car Spy via flickr.com creative commons license

 

MerkAudi
TypeRS4 Avant (B5) (2000-2001)
MotorV6, voorin geplaatst, 5 kleppen per cilinder.
Cilinderinhoud2.671 cc
TurboJa, met intercooler
Vermogen380 pk / 7.000 tpm
Koppel440 Nm / 2.500 tpm
VersnellingsbakHandgeschakelde 6-bak
Aandrijving v/a/4wd4wd
Topsnelheid250 km/h (begrensd)
Acceleratie 0 -100 km/h4,9 seconden
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.525 mm
Breedte1.799 mm
Hoogte1.386 mm
Gewicht1.620 kg.
Productiejaren2000-2001
Productieaantal6.030
Nieuwprijs€ 94.386 (prijs in 2000 in Nederland)
€ 97.381 (prijs in 2001 in Nederland)
Huidige waarde

 

© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.