Porsche 911 997 Turbo (MkI) 2006-2009

De autosalon van Genève was in maart 2006 het toneel waar de Turbo versie van de Porsche 997 debuteerde.  Dit topmodel van de 997-serie was de eerste auto die een benzinemotor koppelt aan een turbo met variabele geometrie.  De 997 Turbo is de opvolger van de 996 Turbo.

Exterieur

De carrosserie van de 997 Turbo is het gebruikelijke 911 Coupé model. De motorkap is traditiegetrouw voorzien van een grote spoiler. In de achterspatborden zijn vóór de achterwielen grote koelsleuven opgenomen. Ook achter de achterwielen in de achterbumper zijn grote koelopeningen aangebracht. Aan de voorkant vallen de LED knipperlichten onder de koplampen op.

Interieur

Het dashboard van de 997 Turbo laat de traditionele opbouw met vijf ronde klokken zien. De middelste plaats wordt ingenomen door de toerenteller. Ten opzichte van zijn voorganger de 996 lijken de klokken van de 997 meer op de oudere 911’s. In de middenconsole is bij de 997 ruimte opgenomen voor een scherm voor o.a. navigatie.

Aandrijflijn

Voor de aandrijving van de 997 Turbo wordt uiteraard gebruik gemaakt van een 6-cilinder boxermotor, die achterin geplaatst is. De cilinderinhoud nam toe tot 3,6 liter, waar de 996 Turbo het moest doen met een 3,4 liter motor. De motor van de 997 Turbo levert een gezonde 480 pk. Dit is 60 pk meer dan de vorige (996) Turbo en ook ruimschoots meer dan de 325 pk die de ‘standaard’ 997 levert en de 355 pk van de 997 S. Het koppel van de 997 Turbo is 620 Nm. De variavele turbo geometrie zorgt ervoor dat de doorstroming van de uitlaatgassen door de compressor steeds optimaal is afgestemd op de omstandigheden, zodat de optimale prestaties over een breder toerenbereik ter beschikking staan.

De Turbo is standaard uitgerust met vierwielaandrijving. Schakelen kan met een hangeschakelde 6-bak of een Tiptronic met 5 versnellingen.

Onderstel

Hard rijden is leuk, maar op tijd weer kunnen stilstaan is ook handig. De Turbo is daarom met extra grote remschijven uitgerust van 35 cm, twee centimeter meer dan zijn voorganger. Als extra zijn keramische remschijven leverbaar.

Prestaties

De 997 Turbo is de eerste 997 die harder kan dan 300km/h, namelijk 310 km/h om precies te zijn. Het standaardsprintje naar de 100 km/h duurt met de handgeschakelde versie 3,9 seconden. De 200 km/h is bereikt in 12,8 seconden.  Het kan echter nog sneller. Daarvoor is de Tiptronic S-versnellingsbak nodig. Daarmee sprint de auto in 3,7 seconden naar de 100 en in 12,2 seconden naar de 200. Met deze versnellingsbak blijft de topsnelheid 310 km/h.

Spottersinfo

De Turbo is te herkennen aan:

– grote spoiler op de motorkap;

– koelsleuven in de achterbumper;

– koelsleuven in de voorspoiler;

– vorm van de twee uitlaten;

– koelopeningen in de achterspatborden, vóór de achterwielen;

– velgen;

– LED knipperlichten onder de koplampen, met anders gevormde koelopeningen daaronder.

Diversen

De 997 Turbo is leverbaar met het Sport Chrono pakket. De auto is dan uitgerust met een sportknop naast de versnellingspook, waarmee de turbo een korte overboost gegevens kan worden. Gedurende maximaal tien seconden wordt de turbodruk met 0,2 bar verhoogd, met als gevolg dat het koppel stijgt tot 680 Nm.  Het tussensprintje van 80 naar 120 kost dan 3,5 seconden, terwijl dat normaal 3,8 seconden is.

MerkPorsche
Type911 997 Turbo (MkI) (2006-2009)
Motor6-cilinder boxermotor
Cilinderinhoud3.600 cc
TurboJa
Vermogen480 pk / 6.000 tpm
Koppel620 Nm / 1.950 tpm
VersnellingsbakHandgeschakelde 6-bak of Tiptronic S-bak
Aandrijving v/a/4wd4wd
Topsnelheid310 km/h (handbak en Tiptronic)
Acceleratie 0 -100 km/h3,9 seconden (handbak)
3,7 seconden (Tiptronic S)
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.450 mm
Breedte1.852 mm
Hoogte1.300 mm
Gewicht1.585 kg. (handbak)
1.620 kg. (Tiptronic)
Productiejaren2006-2009
Productieaantal
Nieuwprijs€ 191.600 (handbak introductieprijs in 2006 in Nederland)
€ 207.835 (handbak prijs in 2009 in Nederland)
€ 195.934 (Tiptronic introductieprijs in 2006 in Nederland)
€ 214.066 (Tiptronic prijs in 2009 in Nederland)
Huidige waarde€ 80.000 - € 145.000

 

© 2012 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.