Maserati Quattroporte (IV) V6 (1994-1998)

Vier jaar nadat de productie van de derde generatie Quattroporte was gestaakt, presenteerde Maserati de vierde generatie van haar vierdeurs sportsedan. Eind 1994 werd de auto leverbaar in Italië. Begin 1995 volgde de levering in andere landen. De nieuwe Quattroporte was iets kleiner dan zijn voorganger. De vierde generatie is gebaseerd op de Ghibli / Biturbo reeks en is ontworpen door Marcello Gandini. In het begin was de Quattroporte alleen leverbaar met zescilinder motoren, met een inhoud van 2,0 of 2,8 liter. In 1996 kwam er een V8 variant bij. In 1998 werd de Quattroporte herzien, de nieuwe modellen gaan door het leven als Quattroporte Evoluzione. 

Exterieur

Het uiterlijk van de vierde generatie Quattroporte is gebaseerd op de Ghibli, maar de QP is wel een stuk ingetogener vormgegeven. De voorkant is vrij strak en glad, met een lang oplopende motorkap. De grille heeft het kenmerkende Maserati knikje en is ook voorzien van het mooie logo. De koplampen en mistlampen zijn overeenkomstig de toen heersende mode rechthoekig van vorm. De zijkanten van de auto ogen vrij gewoon, op de rand van de achterspatborden na. Die hebben een zeer opvallende knik, die de auto een duidelijk eigen gezicht heeft. De meningen of het mooi of niet mooi is lopen uiteen, maar bijzonder is het wel. De achterkant van de Quattroporte ziet er stoer en krachtig uit, met grote achterlichtunits, een groot Maserati logo en vier ronde uitlaten. Standaard heeft de Italiaan achtspaaks velgen van 16 inch.

Interieur

Het interieur van de Quattroporte IV vertoont veel overeenkomst met de Ghibli / Biturbo modellen van die tijd. Dit betekent dat er veel hout en leer te vinden is. Het dashboard en de binnenkant van de portieren is met fraai leer afgewerkt dat in verschillende kleuren leverbaar was. Over de portieren en het dashboard loopt een strook houtfineer, dat ook in de middenconsole is aangebracht. Het stuur heeft een houten rand en een groot middenstuk waarin de airbag zit. Het instrumentarium bestaat uit twee grote meters voor toerental en snelheid en vijf kleinere meters. In het midden van het dashboard is uiteraard een plekje gereserveerd voor het klassieke Maserati klokje. De voorstoelen en de achterbank zijn zeer riant te noemen en uiteraard ook bekleed met het mooie leer.

Maserati Quattroporte IV 2.0 interior

Aandrijflijn

Voor de motorisering van de vierde generatie Quattroporte maakte Maserati in eerste instantie gebruik van twee versies van de V6 motor. Voor de Italiaanse markt was er een 2,0 liter versie beschikbaar, vanwege fiscale voordelen voor motoren met een inhoud tot 2,0 liter. Voor de andere markten leverde Maserati een 2,8 liter motor. In de basis verschillen de motoren niet veel. Het vermogen ligt met 287 pk voor de 2,0 liter op vrijwel hetzelfde niveau als de 284 pk van de 2,8 liter. Het  maximale koppel laat veel grotere verschillen zien. Waar de twee liter een maximaal koppel heeft van 362 Nm, gaat de 2,8 liter door tot 413 Nm, dat bovendien bij een lager toerental bereikt wordt. Beide motoren hebben vier kleppen per cilinder die worden aangestuurd door vier dubbele bovenliggende nokkenassen. Net als de Biturbo modellen heeft ook de Quattroporte een motor met twee IHI turbo’s met intercooler. Verder beschikt de krachtbron over een Weber multipoint injectiesysteem. De versnellingsbak wordt van de firma Getrag betrokken en telt zes versnellingen. Als alternatief is een automatische versnellingsbak met vier versnellingen van ZF leverbaar. De achterwielen zijn de aangedreven wielen van de Quattroporte.

Maserati Quattroporte IV 2.0 motor

Onderstel

Net als de motor is ook de opzet van het onderstel grotendeels vergelijkbaar met de Ghibli / Biturbo modellen. De voorwielophanging bestaat uit McPherson veerpoten met schroefveren en telescopische schokdempers en een stabilisator. De achterwielophanging is van het multilink type met schroefveren en telescopische schokdempers. De schokdempers zijn instelbaar en kennen vier standen, variërend van een zachte stand voor stadsverkeer tot een harde stand voor hoge prestaties.  Voor de vertraging zorgen rondom geventileerde ATE remschijven met Brembo remklauwen. ABS van de fabrikant Bosch is standaard op de Quattroporte. De auto staat op rubber met de maat 205/55 ZR 16 voor en 225/50 ZR 16 achter als er een 2,0 liter motor onder de kap ligt. De 2,8 liter versie staat op iets plattere banden met de maat 205/45 ZR 16 voor en 225/45 ZR 16 achter.

Prestaties

Met een vermogen van een kleine 300 pk is de Quattroporte prima in staat om aansprekende prestaties te leveren. De door de fabriek opgegeven topsnelheid van de 2,0 liter is 260 km/h.  De acceleratie tot 100 km/h vanuit stilstand neemt  5,9  seconden in beslag.  De kilometer met staande start legt de Quattroporte in 25,9 seconden af. Het gemiddelde verbruik van de snelle Italiaan is volgens de fabriek 17,3 liter per 100 km (1 op 5,8). De CO₂ uitstoot is 413g/km.

 

 

 

MerkMaserati
TypeQuattroporte V6 (serie IV) (1994-1998)
MotorV6, voorin geplaatst, vier kleppen per cilinder
Cilinderinhoud1.996 cc of
2.790 cc
TurboJa, twee IHI turbo's met intercooler
Vermogen287 pk / 6.000 tpm (2.0)
284 pk / 6.000 tpm (2.8)
Koppel362 Nm / 4.250 tpm (2.0)
413 Nm / 3.500 tpm (2.8)
VersnellingsbakHandgeschakelde Getrag versnellingsbak met zes versnellingen of ZF 4-traps automaat
Aandrijving v/a/4wdAchterwielen
Topsnelheid260 km/h
Acceleratie 0 -100 km/h5,9 sec.
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.550 mm
Breedte1.810 mm
Hoogte1.380 mm
Gewicht1.543 kg.
Productiejaren1994-1998
Productieaantal587 (2.0)
668 (2.8)
Nieuwprijs€ 79.412 (prijs 2.8 in 1995 in Nederland)
€ 72.378 (prijs 2.8 in 1998 in Nederland)
Huidige waardeCirca € 15.000

 

© 2012-2013 Beamerbob. Alle rechten voorbehouden.