Pas twee jaar nadat de productie van de vierde generatie Quattroporte was gestaakt, presenteerde Maserati de geheel nieuwe vijfde generatie van haar vierdeurs topmodel. In juni 2003 werden de eerste officiële foto’s vrijgegeven. Het showdebuut van de auto was op de IAA in Frankfurt in september 2003. In het voorjaar van 2004 werd de auto leverbaar. De nieuwe Quattroporte is ontworpen door Pininfarina en kent een vloeiender lijnenspel dan zijn voorganger. Dit maakt de auto eleganter, maar minder agressief dan zijn voorganger. Qua motorisering en prestaties staat de vijfde generatie echter wel degelijk zijn mannetje. In 2008 werd de Quattroporte herzien.
Exterieur
De Quatrroporte is met een lengte van iets meer dan vijf meter het grootste model van Maserati. De vijfde generatie is ongeveer een halve meter langer dan zijn voorganger. Ondanks zijn omvang is het een elegante auto, maar wel één die ook kracht uitstraalt. De voorkant wordt gedomineerd door een geprononceerde grote grille, met het typische Maserati knikje in de bovenrand en een groot drietand logo. De koplampen zijn vrij onopvallend qua formaat en design, zodat de voorkant niet heel druk overkomt. In de voorspatborden heeft de QP aan weerszijden drie luchtuitstroomopeningen die voorzien zijn van een chroomrand. De taillelijn van de auto loopt golvend op naar achteren en heeft ter hoogte van de achterportieren een mooie knik. Het achterste deel van de achterportieren is bijzonder vormgegeven. Op de C-stijlen is het drietand logo aangebracht. De achterkant van de Quattroporte is vrij clean gestileerd. De vier grote ronde uitlaten geven wel aan dat het om een auto van een serieus kaliber gaat. De achterlichten zijn niet het sterkste punt van het design en doen aan de lichten van een Daewoo denken. Op het kofferdeksel is in grote letters Maserati te lezen.
Interieur
De vijfde generatie Quattroporte biedt zijn inzittenden veel meer ruimte dan zijn voorganger. Met name de beenruimte achterin is er flink op vooruit gegaan. De aankleding van het interieur is typisch Maserati met veel leer en hout. De voorstoelen en achterbank en de binnenkant van de portieren zijn met fraai leer bekleed in een design van verticale lijnen. In de hoofdsteunen is het drietand logo in het leer aangebracht. Het dashboard is opvallend vormgegeven. In het midden is een grote strook hout te zien, waarop diverse units voor de ventilatieroosters, het scherm voor het navigatiesysteem, de bediening van de elektrische ramen en de stereo-installatie zijn gemonteerd. Het stuur is een met leer bekleed driespaaks sportstuur met diverse bedieningsknoppen. Het instrumentarium heeft twee grote meters voor toerental en snelheid en twee kleine meters voor olietemperatuur en brandstofvoorraad en valt op door de blauwe achtergrond van de meters. De versie met de Cambiocorsa versnellingsbak heeft een klein pookje op de middenconsole en schakelflippers achter het stuur.
Aandrijflijn
De Maserati Quattroporte wordt aangedreven door een 4,2 liter grote V8 motor. Het blok ligt in de lengterichting voorin en is gekoppeld aan een sequentiële DuoSelect transmissie. De Quattroporte kreeg nogal wat kritiek te verduren vanwege het schokkerige schakelgedrag van deze Cambiocorsa versnellingsbak. In 2006 werd een volledig automatische versnellingsbak met zes versnellingen leverbaar. De Quattroporte is opgebouwd volgens het transaxle principe, wat inhoudt dat de motor voorin ligt (achter de vooras) en de versnellingsbak en het differentieel in de achtertrein zijn opgenomen. De lichtmetalen V8 levert een maximaal vermogen van 400 pk, bij 7.000 toeren. Het maximale koppel is 451 Nm bij 4.500 toeren, maar bij 2.500 toeren is al 360 Nm beschikbaar. De V8 komt aan deze mooie getallen door een configuratie van vier kleppen per cilinder met vier bovenliggende nokkenassen.
Onderstel
Het onderstel van de Quattroporte V is rondom onafhankelijk met dubbele driehoekige draagarmen. De auto is uitgerust met de tweede generatie van de Skyhook adaptieve demping, dat rekening houdt met de gasklep en de stuurhoek, waardoor het systeem nog sneller reageert om de dempers in de goede stand te houden. De dempers kennen een sportstand, waarbij ook de versnellingsbak meteen in de sportstand komt. Mede dankzij de brede banden heeft de QP veel grip, die wel verbroken kan worden door een stevige dot gas. De auto heeft een uitschakelbare stabiliteitscontrole, maar ook met deze veiligheidsvoorziening ingeschakeld is overstuur mogelijk. Remmen doet de Quattroporte door middel van Brembo remmen met geventileerde schijven met een diameter van 330 mm voor en 316 mm achter. ABS is uiteraard standaard aanwezig. De bandenmaat van de voorbanden is 245/45 ZR 18 en de achterbanden hebben de maat 285/40 ZR 18. Tegen meerprijs waren wielen van 19 inch leverbaar.
Prestaties
De 400 pk sterke Maserati is in staat om in 5,2 seconden te accelereren vanuit stilstand tot 100 km/h. Als de omstandigheden het toelaten kan de Italiaan doorstomen tot een topsnelheid van 275 km/h. De tussenacceleratie van 80 tot 120 km/h in de derde versnelling rondt de Maserati af in 3,6 seconden. Om te vertragen tot stilstand vanaf 100 km/h heeft de Quattroporte aan een kleine 37 meter genoeg. Een nadeel van de Quattroporte is dat hij vrij dorstig is. Het gemiddelde verbruik ligt op 1 op 5,3. De CO₂ uitstoor is 440g/km. Bij de introductie heeft Maserati overwogen om een dieselvariant op de markt te brengen, maar die is uiteindelijk nooit verschenen.
Spottersinfo
De ‘standaard’ Quattroporte serie V, MkI is te herkennen aan:
– grille met horizontale lamellen.
Trivia
De Maserati Quattroporte was leverbaar in vijftien verschillende carrosseriekleuren. De leren bekleding kon geleverd worden in tien kleuren, met dertien kleuren voor de stiksel. Het dashboard kon tenslotte in tien kleuren en met verschillende houtsoorten geleverd worden. Deze keuzemogelijkheden leiden ertoe dat Maserati meer dan een miljoen Quattroportes zou kunnen bouwen, zonder dat er twee gelijk waren qua kleuren.
Merk | Maserati |
---|---|
Type | Quattroporte (serie V, MkI) (2004-2008) |
Motor | V8, voorin geplaatst, vier kleppen per cilinder |
Cilinderinhoud | 4.244 cc |
Turbo | Nee |
Vermogen | 400 pk / 7.000 tpm |
Koppel | 451 Nm / 4.500 tpm (semi-automaat) 460 Nm / 4.250 tpm (sequentiële automaat) |
Versnellingsbak | Semi-automaat met 6 versnellingen (Cambiocorsa) of Sequentiële automaat met 6 versnellingen |
Aandrijving v/a/4wd | Achterwielen |
Topsnelheid | 275 km/h (semi-automaat) 270 km/h (sequentiële automaat) |
Acceleratie 0 -100 km/h | 5,2 seconden (semi-automaat) 5,6 seconden (sequentiële automaat) |
Remweg 100 km/h - 0 | |
Lengte | 5.052 mm |
Breedte | 1.895 mm |
Hoogte | 1.438 mm |
Gewicht | 1.860 kg. (semi-automaat) 1.880 kg. (sequentiële automaat) |
Productiejaren | 2004-2008 |
Productieaantal | |
Nieuwprijs | € 137.700 (prijs in 2004 in Nederland) € 153.594 (prijs in 2008 in Nederland) |
Huidige waarde |
© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.