Ferrari 348 tb (1989-1993)

De autosalon van Frankfurt van 1989 was het decor voor de introductie van de Ferrari 348. Deze opvolger van de 328 gooide het roer om qua design. Waar de 328 nog veel gelijkenis vertoonde met zijn voorganger 308, is de 348 totaal anders. Het basisconcept van een tweezitter met een V8 middenmotor werd wel gehandhaafd. De naam 348 tb laat zich als volgt verklaren. 348 staat voor 3,4 liter 8 cilinder. Het “tb” staat voor trasversale berlinetta, wat betekent dat het een coupé is met een dwars geplaatste versnellingsbak.  In 1993 kreeg de 348 een facelift. Vanaf dat moment gaat de auto als 348 GTB door het leven.

Exterieur

De 348 is er één uit de serie ‘kleine’ Ferrari’s met V8 motor. Het design wijkt flink af van zijn voorganger. Aan de zijkanten springen de Testarossa-achtige koelsleuven in het oog.  De achterlichten breken met de traditie van vier ronde lichten. In plaats daarvan zijn rechthoekige units achter een metalen rooster opgenomen. De eerste serie 348 (de tb en ts) zijn te herkennen aan de matzwarte onderrand op de voorspoiler, de sideskirts en de achterbumper. De auto op de foto’s is een 348 tb, maar deels ‘omgebouwd’ naar 348 GTB.

Interieur

In het interieur van de 348 is veel gebruik gemaakt van leer. De sportstoelen en de binnenkant zijn er mee bekleed. Het tot in de portieren doorlopende dashboard is bekleed met vinyl. Het driespaaks sportstuur is met leer bekleed. Het instrumentarium bestaat uit twee grote en twee kleine ronde klokken, met een zwarte achtergrond en oranje opschrift. In de middenconsole zijn nog twee extra meters opgenomen voor de olietemperatuur en de benzinevoorraad. De versnellingspook is een klassieke lange aluminium pook met ronde zwarte knop, in een open schakelcoulisse. Airconditioning is standaard op de 348 tb.

Aandrijflijn

In het midden van de auto, vóór de achteras, is een 3,4 liter grote V8 geplaatst, die de achterwielen aandrijft. De motor levert 300 pk bij 7.200 tpm en is voorzien van een Bosch Motronic injectie-systeem. Het maximale koppel is 350 Nm. De in lengterichting geplaatste motor is gekoppeld aan de dwarsgeplaatste handgeschakelde  versnellingsbak met vijf versnellingen.

Onderstel

Het onderstel van de 348 gaat verder op de reeds eerder ingeslagen weg: een onafhankelijke vering met stalen triangeldraagarmen, spiraalveren, dubbelwerkende schokdempers en stabilisatorstangen voor en achter. De schokdempers zijn van Bilstein.  Voor de nodige vertraging zorgen rondom luchtgekoelde schrijfremmen en ABS.

De velgen van de 348 waren een nieuw ontwerp, met nog wel vijf dikke spaken en in het midden de Cavallino Rampante op een gele achtergrond. De voorbanden hebben de maat 215/50 ZR 17 en de achterbanden 225/50 ZR 17. Omdat de wielmaten voor en achter niet gelijk zijn, werd er geen reservewiel meegeleverd, maar een fles perslucht met reparatiemiddel.

Prestaties

De prestaties van de 348 tb zijn wat beter dan die van zijn voorganger, wat met name te danken is aan het hogere vermogen. De topsnelheid is 275 km/h, wat een kleine 20 km/h sneller is dan zijn voorganger, de 328 GTB. De sprinttijd van 0 tot 100 km/h neemt 5,6 seconden in beslag, wat in die tijd vrij snel was. Twintig jaar later kan iedere willekeurige Mercedes AMG variant dit ongeveer een seconde sneller.

Spottersinfo

De eerste serie 348 (de tb) is te herkennen aan:

– zwart onderste deel van de voorspoiler;

– zwarte sideskirts;

– onderste deel achterbumper zwart;

– geen Cavallino Rampante in de voorgrille;

– zwarte Cavallino Rampante aan de achterzijde (in plaats van een verchroomde).

Trivia

De 348 modellen waren de eerste geheel nieuw ontworpen Ferrari’s na het overlijden van Enzo Ferrari in augustus 1988.

MerkFerrari
Type348 tb (1989-1993)
MotorV8, middenmotor
Cilinderinhoud3.405 cc
TurboNee
Vermogen300 pk / 7.200 tpm
Koppel350 Nm / 4.200 tpm
VersnellingsbakHandgeschakelde 5-bak
Aandrijving v/a/4wdAchterwielen
Topsnelheid275 km/h
Acceleratie 0 -100 km/h5,6 seconden
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.230 mm
Breedte1.894 mm
Hoogte1.170 mm
Gewicht1.393 kg.
Productiejaren1989-1993
Productieaantal
Nieuwprijs
Huidige waardeCirca € 30.000 - € 40.000

© 2012 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.