Porsche 911 997 Carrera 4S Cabriolet (MkI) (2005-2008)

Een half jaar na de introductie van de 997 Carrera Cabriolet werd in juli 2005 de 997 Carrera 4S Cabriolet aan het leveringsgamma toegevoegd. Dit is de vierwielaangedreven versie van de sterkere S Cabriolet. Drie jaar later kreeg dit model een facelift (zie verder bij 997 Carrera 4S Cabriolet MkII).

Exterieur / interieur

De 997 Carrera 4S Cabriolet is een tweedeurs cabriolet. De cabriokap kan gesloten worden in 20 seconden.  De auto hoeft er niet voor stil te staan, de kap kan rijdend gesloten worden als de snelheid maar onder de 50 km/h blijft.

De Cw-waarde van de cabriolet is 0,29, wat gelijk is aan de coupé.

Het dashboard van de 997 Cabriolet wijkt sterk af van de 996. De opstelling van vijf ronde klokken met in het midden de toerenteller is wel gelijk.  Met name de middenconsole is geheel anders, met het grote scherm voor navigatie en met veel gebruik van aluminium.

Aandrijflijn

Onder de motorkap van de 997 Carrera 4S Cabriolet ligt een 355 pk sterke 6-cilinder boxermotor, met een inhoud van 3,8 liter. Dit is dezelfde motor als in de coupé.  Het systeem voor de vierwielaandrijving heeft een visco-lamellenkoppeling welke zorgt voor de verdeling van de aandrijfkracht tussen voor- en achterwielen.

Standaard is de 997 4S voorzien van een nieuwe handgeschakelde 6-bak en tegen meerprijs kan de auto worden voorzien van een Tiptronic versnellingsbak met 5 versnellingen. De Tiptronic bak kan automatisch schakelen, maar kan ook worden bediend met flippers aan het stuur.

Onderstel

De Carrera 4S is standaard voorzien van het Porsche Active Suspension Management (PASM).  Dit is een onderstel met actieve demping, waarmee de bestuurder kan kiezen tussen een ‘sportief-comfortabele’ afstemming of een stevigere sportieve demping. In de sportstand wordt de oliedoorloop in de dempers teruggeschroefd waardoor de demping een stuk straffer is.

De Carrera 4S staat op 19 inch velgen. De banden vóór hebben de maat 235/35 ZR 19 en de achterbanden 295/30 ZR 19.

Prestaties

Mede door de goede stroomlijn heeft de Carrera Cabriolet indrukwekkende prestaties. De topsnelheid van de handgeschakelde Carrera 4S Cabriolet is 288 km/h en het Tiptronic-broertje haalt 280 km/h.

Spottersinfo

De Carrera 4S Cabriolet is te onderscheiden van de achterwielaangedreven Carrera S Cabriolet door de 44 mm bredere achterschermen. En natuurlijk ook aan het typeplaatje op de motorkap.

 

MerkPorsche
Type911 997 Carrera 4S Cabriolet (MkI) (2005-2008)
Motor6-cilinder boxermotor
Cilinderinhoud3.824 cc
TurboNee
Vermogen355 pk / 6.600 tpm
Koppel400 Nm / 4.600 tpm
VersnellingsbakHandgeschakelde 6-bak of Tiptronic met 5 versnellingen.
Aandrijving v/a/4wd4wd
Topsnelheid288 km/h (handbak)
280 km/h (Tiptronic)
Acceleratie 0 -100 km/h4,9 seconden (handbak)
5,4 seconden (Tiptronic)
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.427 mm
Breedte1.852 mm
Hoogte1.300 mm
Gewicht1.495 kg. (handbak)
1.535 kg. (Tiptronic)
Productiejaren2005-2008
Productieaantal
Nieuwprijs€ 147.350 (handbak prijs in 2005 in Nederland)
€ 156.434 (handbak prijs in 2008 in Nederland)
€ 151.684 (Tiptronic prijs in 2005 in Nederland)
€ 160.803 (Tiptronic prijs in 2008 in Nederland)

Huidige waardeCirca € 50.000 - € 90.000

 

© 2012 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.