Ten behoeve van de autosport moesten fabrikanten in de jaren 80/90 straatversies leveren van hun circuitauto’s. De 190E Evo II is geproduceerd voor de homologatie van de DTM raceauto’s. De Evo II is de meest wilde variant van de 190-serie (W201). De auto werd voorgesteld op de autoshow van Genève in maart 1990. Er zijn 502 exemplaren van de Evo II gebouwd, 500 zwarte en 2 (de nummers 501 en 502) in Astral Silver.
Exterieur
Aan de buitenkant schreeuwen de enorme achterspoiler, de achterruitspoiler en de spatbordverbreders om aandacht. Aan de voorkant is ook een grote, verstelbare spoiler aangebracht.
De body-kit is ontworpen door Prof. Richard Eppler van de universiteit van Stuttgart. Het doel van de spoilers was het creëren van neerwaartse druk. De luchtweerstand van de auto is 0,29Cw.
Interieur
Het interieur ziet er grotendeels uit als een normale Mercedes 190. Voorin zijn sportstoelen te vinden en achterin zijn twee afzonderlijke zitplaatsen gevormd in de achterbank. De bekleding is uitgevoerd in leer. Het stuur is kleiner dan in gewone 190’s, maar heeft wel hetzelfde design. Op de versnellingspook is het productienummer van de auto terug te vinden.
Aandrijflijn
De 190 Evo II wordt aangedreven door een 4-cilinder lijnmotor, die voorin is geplaatst en die de achterwielen aandrijft. De motor levert 235 pk en 245 Nm koppel. Zoals de naam van de auto al doet vermoeden is de motor een 2,5 liter, voorzien van 16 kleppen.
Onderstel
Deze brute 190 is voorzien van een hydraulisch verstelbare ophanging waarmee de rijhoogte kan worden aangepast. Handig om de grote voorspoiler heel te houden.
Prestaties
Voor een halve raceauto is de Evo II niet heel snel. De top bedraagt 250 km/h en de acceleratie van 0 -100 km/h neemt 7,1 seconden in beslag.
Spottersinfo
Een 190 E 2.5-16 Evo II is eenvoudig te herkennen aan:
– Uitgebouwde wielkasten;
– Enorme achterspoiler;
– Grote voorspoiler;
– Achterruitspoiler;
– Versnellingspook met productienummer
Trivia:
Het schijnt dat een executive van BMW bij het zien van de Evo II heeft gezegd: “als die achterspoiler werkt, moeten wij onze windtunnel opnieuw ontwerpen.” En het schijnt dat BMW inderdaad een nieuwe windtunnel heeft gebouwd.
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Type | 190E 2.5-16 Evo II |
Motor | Viercilinder lijnmotor, voorin geplaatst |
Cilinderinhoud | 2.463 cc |
Turbo | |
Vermogen | 235 pk / 7.200 tpm |
Koppel | 245 Nm / 5.000 tpm |
Versnellingsbak | Handgeschakelde 5-bak |
Aandrijving v/a/4wd | Achterwielen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0 -100 km/h | 7,1 seconden |
Remweg 100 km/h - 0 | |
Lengte | 4.544 mm |
Breedte | 1.720 mm |
Hoogte | 1.326 mm |
Gewicht | 1.340 kg. |
Productiejaren | 1990-1991 |
Productieaantal | 502 |
Nieuwprijs | DM 105.440 (circa € 53.000) |
Huidige waarde | Circa € 70.000 |
© 2012 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.