Op basis van de A5 Coupé biedt Audi sinds 2007 de snelle variant S5 aan. Omdat het altijd beter en sneller kan, was er ruimte voor een overtreffende variant: de RS 5. De RS 5 is ontwikkeld en wordt gebouwd door Quattro GmbH. De RS 5 was voor het eerst te zien op de autosalon van Genève in maart 2010. Naast de RS 5 Coupé verscheen in 2012 de RS 5 Cabriolet. In 2011 kregen de A5 en S5 modellen een facelift en daarbij werd ook de RS 5 niet overgeslagen. De herziene RS 5 werd in het eerste kwartaal van 2012 leverbaar.
Exterieur
In grote lijnen komt het uiterlijk van de RS 5 overeen met dat van de S5. Wel vallen meteen de uitgebouwde wielkasten op van de RS 5. Waar de S modellen van Audi meestal vier ronde uitlaten hebben, zijn de RS modellen voorzien van twee ovale uitlaten. Zo ook de RS 5. Aan de voorkant onderscheidt de RS 5 zich van de S5 door zijn grote single frame grille met honingraat structuur. In de grille is een RS 5 logo aangebracht. Tevens heeft de RS 5 een grotere voorspoiler in aluminiumkleur. Ook de remklauwen zijn voorzien van het RS 5 logo. Verder heeft de RS 5 een achterspoiler die automatisch omhoog komt bij snelheden boven de 120 km/h. Als de snelheid daalt tot onder de 80 km/h, schuift de spoiler weer naar binnen.
Interieur
Ondanks dat de RS 5 het sportieve topmodel is van de A5 lijn, zijn de verschillen in het interieur niet heel groot. Tenzij de als extra te bestellen kuipstoelen zijn gemonteerd, want die vallen behoorlijk op. Standaard zijn sportstoelen met leer en alcantara. Het stuur is bekleed met geperforeerd leer en is voorzien van een RS 5 logo. Voor de interieurafwerking is gebruik gemaakt van elementen van koolstofvezel, zoals op de middenconsole. Er is een ruime keuze aan opties voor het interieur. Afwerking met aluminium of pianolak is ook mogelijk.
Aandrijflijn
Voor de aandrijving van de RS 5 zorgt een romige V8 motor met een inhoud van 4,2 liter. Deze V8 is een doorontwikkeling van de motor uit de RS 4 en de R8. Eén van de verbeteringen aan de motor is de dubbele inlaat, waardoor de motor vrijer kan ademen. Verder heeft de V8 directie brandstofinspuiting en vier kleppen per cilinder. De motor levert een maximaal vermogen van 450 pk bij 8.250 toeren, een kleine 100 pk meer dan de motor in de S5. Het maximale koppel is 430 Nm. Aan de motor is een S-tronic automatische versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven versnellingen verbonden. De RS 5 wordt uiteraard aangedreven op alle vier wielen.
Onderstel
Speciaal voor de RS 5 heeft Quattro GmbH een nieuw middendifferentieel ontworpen, een Kronenraddifferential in goed Duits. Dit differentieel verdeelt de krachten sneller en preciezer over de vooras en de achteras. Standaard is de verdeling 40:60 over vooras en achteras. Zo nodig kan het differentieel maximaal 70% van de kracht naar de vooras sturen of maximaal 85% naar de achteras. De RS 5 ligt 20 mm lager ten opzichte van een A5. De wielen zijn standaard in het formaat 19 inch. Tegen meerprijs zijn remmen van koolstofvezel leverbaar.
Prestaties
Zoals te doen gebruikelijk is de RS 5 elektronisch begrensd op 250 km/h. Er is wel een mogelijkheid om de begrenzing pas bij 280 km/h in te laten gaan. Uiteraard wel tegen meerprijs. Sprint naar 100 km/h vanuit stilstand kost geen groot deel van je leven; 4,6 seconden zijn genoeg. Om dit kunstje te laten slagen beschikt de RS 5 over launch control. Het gemiddelde verbruik is volgens fabrieksopgave 10,8 liter per 100 kilometer (1 op 9,3). De CO² uitstoot is 252 g/km, waarmee de RS 5 een label G scoort.
Spottersinfo
De Audi RS 5 is van een S5 te onderscheiden door:
– andere grille met honingraat structuur;
– grotere voorspoiler in aluminiumkleur;
– RS 5 logo’s in de grille, op de remklauwen en op het kofferdeksel;
– uitgebouwde wielkasten voor en achter;
– automatisch omhoog- en omlaag schuivende achterspoiler;
– twee ovalen uitlaten in plaat van vier ronde uitlaten;
– andere velgen.
Merk | Audi |
---|---|
Type | RS5 (MkI) (2010-2012) |
Motor | V8, voorin geplaatst, vier kleppen per cilinder. |
Cilinderinhoud | 4.163 cc |
Turbo | Nee |
Vermogen | 450 pk / 8.250 tpm |
Koppel | 430 Nm / 4.000 tpm |
Versnellingsbak | Sequentiële automaat met 7 versnellingen. |
Aandrijving v/a/4wd | 4wd |
Topsnelheid | 250 km/h (begrensd) |
Acceleratie 0 -100 km/h | 4,6 seconden |
Remweg 100 km/h - 0 | |
Lengte | 4.649 mm |
Breedte | 1.860 mm |
Hoogte | 1.366 mm |
Gewicht | 1.725 kg. |
Productiejaren | 2010-2012 |
Productieaantal | |
Nieuwprijs | € 112.500 (prijs in 2010 in Nederland) € 115.830 (prijs in 2012 in Nederland) |
Huidige waarde | Circa € 75.000 |
© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.