Bugatti Veyron 16.4 (2005-2011)

Na jaren van ontwikkeling en het overwinnen van veel technische problemen werd op 3 september 2005 de definitieve productieversie van de Bugatti Veyron 16.4 voorgesteld. Dit gebeurde niet op een grote autoshow, maar op de Bugatti thuisbasis in Molsheim, voor een select gezelschap. Het autoshowdebuut beleefde de Veyron in Tokio is oktober 2005. Bugatti had zich voorgenomen 300 exemplaren van de Veyron te gaan bouwen. Het heeft ze nog de nodige moeite gekost om dit aantal daadwerkelijk te verkopen. Door de jaren zijn er dan ook verschillende speciale versies verschenen. Uiteindelijk  is in 2011 de mijlpaal van 300 exemplaren bereikt. De productie van de ‘gewone’ Veyron 16.4 is in de herfst van 2011 gestaakt.

Exterieur

De Veyron is gebouwd op een koolstofvezel monocoque. De meeste carrosseriedelen zijn ook gemaakt van  koolstofvezel, om gewicht te besparen. De portieren en de vleugels zijn gemaakt van aluminium. De voorkant van de Veyron heeft de kenmerkende Bugatti grille in hoefijzervorm.  Naast de grille zijn twee grote koelopeningen te zien en daaronder is een lage koelsleuf over bijna de volledige breedte van de auto. Die koelsleuf leidt koellucht naar de voorremmen. Veel Veyrons zijn geleverd in een twotone kleurencombinatie. De voorklep en de achterspatborden zijn vaak uitgevoerd in zwart en de andere carrosseriedelen in een contrasterende kleur. De motor van de Veyron is vanaf de buitenkant goed zichtbaar. Naast de motor zijn aan weerszijden grote aluminium luchtinlaten te zien die lucht toevoeren aan de motor en waarin de luchtfilters zijn opgenomen. De achterlichten zijn vier ronde exemplaren, met daartussen een derde remlicht. Daaronder zit een groot “EB” logo (wat staat voor Ettore Bugatti). De Veyron heeft één enorme, vierkant uitlaat en een flinke diffusor.   

Interieur

Hoewel het interieur van de Veyron is samengesteld uit de meest dure materialen en alles perfect in elkaar steekt, is de eerste indruk toch sober. Misschien komt dit door de beschaafde kleur van het leer en het relatief eenvoudig vormgegeven middendeel van het dashboard. Het dashboard en de deurpanelen zijn bekleed met fijn leer en het middendeel van het dashboard is gemaakt van aluminium. Het instrumentenpaneel bestaat uit vijf ronde klokken. De middelste is de grootste en geeft het toerental aan. Rechts daarvan is een iets kleinere snelheidsmeter geplaatst, die doorloopt tot 420 km/h.  Het stuur is met leer bekleed en heeft drie aluminium spaken. In het hart van het stuur pronkt een groot EB logo. De sportstoelen zijn uiteraard ook met mooi leer bekleed. Het interieur van de Veyron biedt plaats aan twee personen en heeft eigenlijk verder geen ruimte om spulletjes op te bergen.

Aandrijflijn

Bugatti heeft alle registers opengetrokken om iets bijzonders te maken van de motorisering. Het was de bedoeling om alle andere supercars te overtreffen en dat is wel gelukt. Voor de achterwielen ligt een heuse 16-cilinder motor met een inhoud van 8,0 liter. Mede door de vier turbo’s en de 64 kleppen is de motor in staat een verpletterende 1.001 pk te leveren. Het maximale koppel is met  1.250 Nm al even indrukwekkend. Aan de W16 motor is een sequentiële DSG versnellingsbak met zeven versnellingen gekoppeld. De versnellingsbak wordt bediend door magnesium paddles achter het stuur. De schakeltijd is minder dan 150 milliseconden. De versnellingsbak kan ook volledig automatisch zijn werk doen. De Veyron wordt aangedreven op alle vier zijn wielen en maakt gebruik van het Haldex Traction systeem.

Onderstel

Het chassis van de Veyron is gemaakt van koolstofvezel. De auto heeft voor en achter een wielophanging van dubbele draagarmen. De banden zijn uiteraard iets speciaals om de snelheden van boven de 400 km/h te kunnen doorstaan. Michelin heeft banden ontwikkeld die het hele snelheidsspectrum van de Veyron aankunnen. Het zijn runflat banden van het PAX-type. De maat van de achterbandenbanden is 365-710 ZR 540A.

De remmen zijn van carbon – keramiek en worden gemaakt door SGL Carbon. De remschijven zijn ook niet klein uitgevallen met een diameter van 400 mm voor en 380 mm achter. De remzadels zijn van titanium en hebben voor acht zuigers en achter zes. Om van 100 km/h tot stilstand te komen is 31,4 meter rijbaan nodig. Wanneer geremd wordt vanaf een snelheid boven de 200km/h schuift en achterspoiler ver uit om op die manier een airbrake te vormen.

Prestaties

De prestaties van de Veyron zijn al net zo onaards als de specificaties doen vermoeden. De topsnelheid ligt op een echte 407 km/h. Om dit te kunnen bereiken dient aan de linkerkant van de bestuurdersstoel een extra sleutel  te worden omgedraaid. Bij ultrahoge snelheden controleert de auto dan zelf bepaalde zaken zoals de bandenspanning. De rijhoogte wordt ook automatisch aangepast aan de snelheid. Vanaf 220 km/h klapt de achterspoiler uit en gaan de kleppen van de diffusors open.

De acceleratie van 0 tot 100 km/h kost slechts 2,5 seconde. Nog indrukwekkender is de sprinttijd tot 300 km/h. Hierover doet de Veyron 14,0 seconden. En vanuit stilstand opstomen naar 200 km/h neemt 7,3 seconden in beslag. In het hele bestand van BeamerBob is dit de enige auto waar een sprinttijd van 0 tot 400 km/h wordt vermeld! Deze sprint kost 54,8 seconden. Het gemiddelde brandstofverbruik is al net zo gigantisch als de andere specs.  De Veyron rijdt gemiddeld 1 op 4,1. Het verbruik op topsnelheid is 115 liter per 100 kilometer! Een mooie mogelijkheid om een tank van 100 liter in een kwartier leeg te krijgen.

Trivia

De Veyron is vernoemd naar autocoureur Pierre Veyron die in 1939 de 24 uur van Le Mans won in een Bugatti type 57.

Met zijn topsnelheid van 406 km/h was de Veyron de snelste in serie geproduceerde auto ter wereld.

Op topsnelheid verbruikt de Veyron evenveel lucht in één minuut als een mens in vier dagen.

 

MerkBugatti
TypeVeyron 16.4 (2005-2011)
MotorW16, middenmotor, vier kleppen per cilinder
Cilinderinhoud7.993 cc
TurboJa, vier turbo's
Vermogen1.001 pk / 6.000 tpm
Koppel1.250 Nm / 2.200 tpm
VersnellingsbakSequentiële DSG automaat met 7 versnellingen
Aandrijving v/a/4wd4wd
Topsnelheid407 km/h
Acceleratie 0 -100 km/h2,5 seconden
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.460 mm
Breedte2.000 mm
Hoogte1.205 mm
Gewicht1.890 kg.
Productiejaren2005-2011
Productieaantal
NieuwprijsCirca € 1.100.000 (prijs excl. belastingen)
Circa € 1.500.000 (prijs in Nederland)
Huidige waardeCirca € 800.000

 

© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.