In maart 2006 presenteerde Ferrari op de autosalon van Genève de 599 GTB Fiorano, als opvolger van de 575M Maranello. De typenaam is afgeleid van de cilinderinhoud. De V12 motor heeft namelijk een inhoud van 5.999 cc. Het ontwerp van de 599 GTB is gedaan door Pininfarina. De 599 is niet alleen bedoeld als pure sportwagen, maar is ook praktisch bruikbaar doordat hij voldoende binnenruimte heeft en een kofferbak met 320 liter inhoud. De letters GTB in de naam staan dan ook voor Gran Turisomo Berlinetta.
In 2012 werd de 599 GTB vervangen door de F12berlinetta.
Exterieur
De 599 GTB Fiorano heeft in de basis dezelfde lijnen als de 575M, een lange motorkap, een relatief kleine cabine en een korte kont. De motorkap is elegant golvend, maar mede door de koelopeningen aan de voorkant en in de motorkap heeft de 599 toch een krachtig voorkomen. Bij de achterste zijruiten is een opvallend stylingelement te zien. De C stijl staat volledig los van de achterruit en fungeert als spoiler. Aan de zijkant is de auto ook voorzien van koelopeningen, vóór en achter de portieren. Aan de achterkant springen de ronde achterlichten en de vier ronde uitlaten in het oog. Tussen de uitlaten is een grote diffuser gemaakt. Het kofferdeksel heeft een geïntegreerde achterspoiler met daarin het derde remlicht.
Interieur
In het interieur is veel gebruik gemaakt van kaal koolstofvezel als bekledingsmateriaal, wat de 599 een nog meer racy interieur geeft dan zijn voorganger. Verder is er uiteraard veel leer te vinden en ook aluminium. Het instrumentarium achter het stuur bevat centraal een grote toerenteller met een gele wijzerplaat Rechts daarvan is de snelheidsmeter opgenomen. Links van de toerenteller is een display te zien, waarop diverse informatie wordt geprojecteerd.
Op het stuur is de Manettino te vinden, de knop waarmee verschillende instellingen van onder meer het onderstel geselecteerd kunnen worden. De toerenteller heeft LED-verlichting. In de bovenrand van het stuurwiel zijn ook LED’jes aangebracht die aangeven wanneer het tijd is om op te schakelen. Het vijfde en laatste LED’je gaat pas branden bij 8.400 toeren.
Aandrijflijn
Onder de motorkap van de 599 is een V12 te vinden die is afgeleid van de motor van de Enzo. In de 599 levert de motor 620 pk, bij een toerental van 7.600. Het koppel bedraagt maximaal 608 Nm, bij 5.600 tpm. De motor pakt al bij lage toerentallen soepel op, onder meer dankzij de continu variabele kleptiming.
De versnellingsbak van de 599 is een handgeschakelde bak met zes versnellingen. Tegen meerprijs is een nieuwe ontwikkelde F1 bak verkrijgbaar, met eveneens zes gangen. Opschakelen kost niet meer dan 100 milliseconden. In de 575M nam dit nog 250 milliseconden in beslag. De koppeling heeft in de 599 twee platen in plaats van één, waardoor er comfortabeler wordt gewisseld van versnelling bij lagere snelheden. Het systeem heet ‘F1-SuperFast’. De bak biedt ook een launch control mogelijkheid. De bediening van de F1-bak gebeurt met paddles achter het stuur, de rechter paddle is voor opschakelen, de linker voor het terugschakelen.
Onderstel
Een noviteit is het ‘F1-trac’ traction control systeem. Het systeem houdt continu de snelheid van de voor- en achterwielen in de gaten, en grijpt zonodig in om de maximale grip te behouden. Via de manettino kan de rijder het onderstel instellen, in Sport, Race, Ijs of Nat. Dit beïnvloedt niet alleen de werking van het F1-trac systeem, maar ook dat van de dempers, de stabiliteit en de respons van de motor en de versnellingsbak. De 599 beschikt over magnetische dempers (SCM). De auto is niet uitgerust met het e-diff dat wel te vinden is op de F430. Tegen meerprijs zijn keramische remschijven leverbaar. De bandenmaat van de voorbanden is 245/40 R 19. De achterbanden zijn nog wat breder met maatje 305/35 R 20.
Prestaties
De voorganger van de 599, de 575M Maranello, was al bepaald niet langzaam, maar de 599 doet er uiteraard nog een schepje bovenop. De topsnelheid is 330 km/h en de standaardsprint van 0 tot 100 km/h neemt 3,7 seconden in beslag. Accelereren van 0 tot 200 km/h doet de 599 precies zo snel als de Ferrari F40, namelijk in elf seconden. Het verbruik van de 599 is bij al dit geweld natuurlijk niet echt laag. Gemiddeld verbruikt de auto één liter op 4,7 kilometer. De CO2 uitstoot is ook fors met 490g/km.
Trivia
De 599 GTB Fiorano is de eerste Ferrari met een iPod houder.
Merk | Ferrari |
---|---|
Type | 599 GTB Fiorano |
Motor | V12, voorin geplaatst |
Cilinderinhoud | 5.999 cc |
Turbo | Nee |
Vermogen | 620 pk / 7.600 tpm |
Koppel | 608 Nm / 5.600 tpm |
Versnellingsbak | Handgeschakelde 6-bak of F1 bak met zes versnellingen |
Aandrijving v/a/4wd | Achterwielen |
Topsnelheid | 330 km/h |
Acceleratie 0 -100 km/h | 3,7 seonden (handbak) |
Remweg 100 km/h - 0 | |
Lengte | 4.665 mm |
Breedte | 1.962 mm |
Hoogte | 1.336 mm |
Gewicht | 1.690 kg. |
Productiejaren | 2006-2012 |
Productieaantal | |
Nieuwprijs | € 291.064 (prijs handbak in 2006 in Nederland) € 351.823 (prijs handbak in 2011 in Nederland) € 300.588 (prijs F1 bak in 2006 in Nederland) € 404.704 (prijs F1 bak in 2012 in Nederland) |
Huidige waarde |
© 2012 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.