Porsche Panamera S MkI (2009-2013)

foto: Porsche

foto: Porsche

Introductie

In 2005 werd bekend dat Porsche serieus werk maakte van een vierdeurs model. De naam Panamera was toen al geregistreerd. Het heeft uiteindelijk tot 2008 geduurd voordat de Panamera officieel werd voorgesteld. Porsche liet de Panamera voor het eerst live zien op de autoshow van Sjanghai, in april 2009. De Panamera is een bijna vijf meter lange vierdeurs auto, die moest gaan concurreren met de Mercedes CLS en Maserati Quattroporte. De auto werd meteen leverbaar achtcilinder motoren en een Turbo variant. Later volgde de zescilinder. Standaard heeft de Panamera achterwielaandrijving, maar er zijn ook versies met vierwielaandrijving. Vanaf de zomer van 2009 was de Panamera leverbaar. In april 2013 werd de Panamera optisch en technisch aangepakt. De V8 motor van de S maakte toen plaats voor een 3,0 V6 biturbo motor.

foto: Porsche

foto: Porsche

Exterieur

Qua concept was de eerste Panamera geheel nieuw voor Porsche. Hoewel het een vrij lange auto is met vier deuren, heeft Porsche het uiterlijk van de Panamera trekjes van de 911 gegeven. Aan de voorkant komt dit tot uitdrukking door de koplampen en de voorspatborden. Ook de luchtinlaten onder de richtingaanwijzers lijken op die van de 911. Het uiterlijk van de Panamera heeft vrij veel kritiek gekregen. Velen vinden de verhoudingen niet kloppen. Zo zou de wagen van de zijkant te uitgerekt zijn en de achterkant te lomp. Het is misschien niet de mooiste Porsche, maar als het gezin toch mee moet en je hebt geen trek in een Cayenne dan is wat mij betreft de Panamera een goede optie. De voorkant straalt wel kracht uit door de grote koplampen, luchtinlaten en de vouwen in de motorkap.  In de voorportieren lopen vouwen in het plaatwerk die doorlopen in de voorspatborden en daar de luchtuitlaten accentueren. De Panamera heeft een sterk aflopende daklijn, met een vijfde deur. De vorm van de achterste zijruiten is sterk afgerond. De relatief lage zijruiten en de hoge taillelijn geven de Panamera zijn gedrongen postuur. De achterlichten zijn voorzien van LED techniek. De uitlaten van de verschillende types verschillen, de S versies hebben vier rechthoekige uitlaten.

Porsche Panamera S MkI

Interieur

De Panamera is ontworpen als een echte vierzitter.  Zowel voor- als achterin zijn twee aparte stoelen geplaatst. De voorstoelen in de S zijn elektrisch achtvoudig verstelbaar. Midden door het interieur loopt van voor tot achter een brede middentunnel. Tussen de voorstoelen biedt de middenconsole plaats aan de versnellingspook, met links en rechts daarvan twee grote rijen met knoppen. Tussen de stoelen is een brede armsteun met opbergvak en bekerhouder. Het interieur is uiteraard afgewerkt met de mooiste materialen en kan helemaal naar eigen wens en smaak worden samengesteld met houtafwerking, koolstofvezel of bijv. aluminium panelen. Er kan gekozen worden uit dertien kleurcombinaties, waaronder vier tweekleurencombinaties.

Het dashboard is onmiskenbaar Porsche, met name door de in elkaar lopende vijf ronde klokken. Het driespaaks stuur met rond hart met Porsche logo sluit ook goed aan bij de andere Porsche modellen. In het midden bovenop het dashboard is de stopwatch te zien, mits is gekozen voor het Sport Chrono pakket. Centraal in het dashboard is een scherm voor navigatie en instellingen voor radio en telefoon en dergelijke. De kofferbak van de Panamera is ook keurig afgewerkt en heeft in de S versie een inhoud van 445 liter. De achterstoelen kunnen zelfs worden neergeklapt en dan kan de bagageruimte tot 1.250 liter worden vergroot.

Om het aan boord prettig te hebben is tegen meerprijs een airco leverbaar met vier gescheiden zones en kan de Panamera worden uitgerust met een 1000 Watt geluidsinstallatie van Burmester.

foto: Porsche

foto: Porsche

Aandrijflijn

De Panamera S heeft een V8 motor onder de motorkap, met een inhoud van 4,8 liter. In de S versie heeft deze motor geen turbo. Het maximale vermogen is 400 pk, dat geleverd wordt bij een toerental van 6.500. Hiermee levert de V8 100 pk meer dan de V6 uit de instap Panamera.  De Panamera´s zijn nog ontwikkeld in de periode dat verbruik en CO² uitstoot niet de allerhoogste rol speelden. Daarom hebben de V6 en de S geen turbo. De motor uit de S heeft wel vier kleppen per cilinder en directe inspuiting. De boring van de cilinders is met 96 mm fors meer dan de slag (83 mm) waardoor het geen enorm hoogtoerige motor is. Het koppel is met 500Nm wel zeer fors te noemen.

Aan de V8 is een handgeschakelde 6-bak gekoppeld of een PDK-bak (Porsche Doppelkupplung) met zeven versnellingen. Standaard wordt de Panamera S aangedreven op zijn achterwielen. Er is ook vierwielaandrijving mogelijk, de auto heet dan Panamera 4S.

Het uitlaatgeluid is in de Panamera een stuk bescheidener dan in de 911. Zelfs met een sportuitlaat is een Panamera relatief stil en beperkt hij zich voornamelijk tot een sonore brom.

foto: Porsche

foto: Porsche

Onderstel

Het standaard onderstel van de Panamera S is rondom onafhankelijk, met schroefveren en schokdempers en stabilisatoren voor en achter. Porsche heeft echter verschillende systemen in huis die optioneel leverbaar zijn.  Zo is op de Panamera S uiteraard ook het PASM leverbaar (Porsche Active Suspension Management), het actieve onderstel van Porsche. Dit systeem omvat luchtvering en actieve dempers. De bestuurder kan kiezen tussen een ‘sportief-comfortabele’ afstemming of een stevigere sportieve demping. In de sportstand wordt de oliedoorloop in de dempers teruggeschroefd waardoor de demping een stuk straffer is.

Tegen meerprijs kon de Panamera S worden uitgerust met het Porsche Torque Vectoring Plus systeem. Dit systeem regelt dat het achterwiel aan de binnenkant van de bocht enigszins wordt afgeremd. Hierdoor gaat er een impuls richting de stuurinslag en stuurt de auto scherper in. PTV Plus werkt samen met het PDCC actieve onderstel en het sperdifferentieel op de achteras.

Het Sport Chrono pakket dat we kennen uit de 911 heeft ook zijn weg naar de Panamera gevonden.  Hiermee kunnen motor, onderstel en aandrijving nog sportiever worden ingesteld. Het pakket omvat een stopwatch op het dashboard en een Sport Plus knop. In de stand Sport Plus gaat het PASM over in de sportstand met strakkere schokdempers en een directer insturende auto tot gevolg. Het wegcontact wordt hierdoor beter. Het PSM grijpt in stand Sport Plus later in en laat daardoor een sportievere rijstijl toe bij het remmen en accelereren. In combinatie met PDK heeft het Sport Chrono pakket ook Launch Control. Daarnaast kan het Sport Chrono pakket de schakelsnelheid van de PDK verhogen.

Een ander item zijn de remmen. Standaard beschikt de Panamera S over geperforeerde en geventileerde remschijven met een diameter van 360 mm voor en 330 mm achter. De rood gespoten aluminium monobloc remzadels hebben voor zes zuigers en achter vier zuigers. ABS is uiteraard standaard. Als optie zijn keramische remschijven leverbaar (Porsche Ceramic Composite Brake). Deze remschijven hebben een diameter van 350 mm en de gele remzadels hebben voor zes zuigers. De keramische schijven hebben een lange levensduur en zijn heel licht. Door de belangrijke vermindering van het ongeveerde gewicht verbetert de wegligging en handling.

De standaard velgen van de Panamera S zijn 18 inch. In het optieboekje is voldoende keuze uit verschillende soorten velgen van 19of 20 inch. De standaard voorbanden zijn 245/50 R 18 groot en achter meten de banden 275/45 R 18.

Porsche Panamera S MkI achterkant

Prestaties

Met zijn dikke achtcilinder motor met 400 pk presteert de Panamera S natuurlijk als de beste.  De topsnelheid van de handgeschakelde versie ligt op 285 km/h. De acceleratie van 0 tot 100 km/h vraagt 5,6 seconden tijd. Dit is geen toptijd, maar dat zal te maken hebben met het hoge gewicht van de auto (rond de 1.800 kilo). Als er gekozen wordt voor de PDK-bak moet de eigenaar twee kilometer aan topsnelheid inleveren. Daar staat tegenover dat de acceleratie tot 100 km/h tweetiende sneller gaat.

Het verbruik van de Panamera S PDK is gemiddeld 10,8 liter per 100 km (1 op 9,3). De CO² uitstoot is 253g/km.  Hiermee is de PDK versie beduidend zuiniger dan de handgeschakelde variant. Daarvoor geeft de fabriek namelijk een gemiddeld verbruik op van 12,5 liter per 100 km (1 op 8). De CO² uitstoot van deze S is 293 g/km. In juni 2010 onderging de Panamera S enkele technische aanpassingen. Hierdoor daalde het gemiddelde verbruik met 0,5 liter tot 10,3 liter per 100 km.

foto: Porsche

foto: Porsche

Spottersinfo

De S versie van de Panamera is te herkennen aan:

– vier ronde uitlaten;

– typeplaatje op het kofferdeksel.

 

foto: Porsche

foto: Porsche

 

MerkPorsche
TypePanamera S MkI (2009-2013)
MotorV8, voorin geplaatst, vier kleppen per cilinder
Cilinderinhoud4.806 cc
TurboNee
Vermogen400 pk / 6.500 tpm
Koppel500 Nm / 3.500 tpm
VersnellingsbakHandgeschakelde 6-bak of
sequentiële automaat met 7 versnellingen
Aandrijving v/a/4wdAchterwielen
Topsnelheid285 km/h (handbak)
283 km/h (PDK-bak)
Acceleratie 0 -100 km/h5,6 seconden (handbak)
5,4 seconden (PDK-bak)
5,2 seconden (PDK-bak met Sport Chrono pakket)
Remweg 100 km/h - 0Ca. 33,5 meter
Lengte4.970 mm
Breedte1.931 mm
Hoogte1.418 mm
Gewicht1.770 kg.(handbak)
1.800 kg. (PDK-bak)
Productiejaren2009-2013
Productieaantal
Nieuwprijs€ 138.450 (prijs handbak in 2009 in Nederland)
€ 151.900 (prijs handbak in 2012 in Nederland)
€ 137.500 (prijs PDK-bak in 2009 in Nederland)
€ 134.300 (prijs PDK-bak in 2013 in Nederland)
Huidige waarde

 

© 2012-2015 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.