Op de Birmingham Motorshow in het najaar van 2000 stond een nieuwe sportwagen uit Nederland: de Spyker C8 Spyder. Officieel is de C8 niet het eerste model van het (nieuwe) Spyker, dat is de Sylvestris. De C8 is wel het eerste serie productiemodel. De eerste modellen van de C8 Spyder hadden een carrosserie uit Coventry. Dit zijn de zogenaamde narrow body modellen. Vanaf 2005 werden de carrosserieën bij Karmann gemaakt en dit zijn de wide bodies. In 2009 werd de opvolger van de C8 Spyder voorgesteld; de C8 Aileron Spyder.
Exterieur
De Spyker C8 is een vrij kleine tweedeurs cabriolet met een geheel eigen uiterlijk. Diverse luchtinlaten zijn zwaar verchroomd uitgevoerd en overal zijn propellerlogo’s te vinden. De velgen zijn uitgevoerd in Aeroblade design. Het cabrioletdak is niet het sterkste punt van het ontwerp. Er is ook een hardtop leverbaar, in een eveneens bijzonder design. De wide body modellen zijn te onderscheiden van de narrow body modellen door de uitgeklopte spatborden voor en achter. De hele auto is ook langer dan de narrow body en de koplampen zijn anders.
Interieur
Het interieur van de Spyker is zo mogelijk nog excentrieker dan de buitenkant. Het dashboard is uitgevoerd in aluminium en leer en heeft een indrukwekkende rij meters. De versnellingspook is ook van aluminium en het schakelmechanisme ligt deels bloot. De stoelen en de portierbekleding zijn uitgevoerd in luxe leer. Op de middenconsole zijn aluminium tuimelschakelaars. De auto is voorzien van elektrisch bedienbare vleugeldeuren.
Aandrijflijn
De complete aandrijflijn van de Spyker C8 is betrokken van Audi. In het vooronder ligt de V8 die ook in de Audi A8 ligt. Het vermogen van de 4,2 liter grote motor is minimaal 400 pk. Klanten konden de motor naar eigen wens laten tunen, met een maximaal vermogen van 525 pk tot gevolg. De motor is geplaatst net vóór de achteras, om de dynamische balans en de gewichtsverdeling zo goed mogelijk te krijgen. De versnellingsbak is een handgeschakelde bak met zes versnellingen.
Onderstel
Hoewel het onderstel niet is uitgerust met tractie- of stabiliteitsregeling, heeft de C8 Spyder toch een enorm goede tractie. De wielophanging is rondom onafhankelijk met een liggende veer-/dempercombinatie vóór. De bandenmaat van de voorbanden is 225/40 18 en de achterbanden hebben de maat 265/35 18.
Prestaties
Het niet te hoge gewicht van de C8 tezamen met een motor die 400 pk levert zorgt voor explosieve prestaties. De topsnelheid wordt door Spyker berekend op 300 km/h. Accelereren van 0 tot 100 km/h kost 4,5 seconde. Door de korte overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak is de Spyker zeer snel in de tussensprints tussen 100 en 200 km/h.
Spottersinfo
De Wide Body variant is ten opzichte van de C8 Spyder narrow body te herkennen aan de uitgeklopte spatborden vóór en achter, de nieuwe koplampen en de auto is circa 10 centimeter langer.
Diversen
De Spyker C8 heeft geen contactsleutel, maar een personal security card. Deze card activeert alle elektrische systemen zodra de eigenaar binnen een bereik van drie meter komt.
De auto op de foto’s is (was) de dienstauto van Victor Muller, de CEO van Spyker.
Merk | Spyker |
---|---|
Type | C8 Spyder SWB Wide Body (2005-2009) |
Motor | V8, middenmotor, vóór de achteras |
Cilinderinhoud | 4.172 cc |
Turbo | Nee |
Vermogen | 400 pk / 7.500 tpm of 450 pk / 7.500 tpm |
Koppel | 480 Nm / 3.400 tpm of 560 Nm / 5.600 tpm |
Versnellingsbak | Handgeschakelde 6-bak |
Aandrijving v/a/4wd | achterwielen |
Topsnelheid | 300 km/h (400 pk versie) 320 km/h (450 pk versie) |
Acceleratie 0 -100 km/h | 4,5 seconden (400 pk versie) 4,0 seconden (450 pk versie) |
Remweg 100 km/h - 0 | |
Lengte | 4.185 mm |
Breedte | 1.880 mm |
Hoogte | 1.080 mm (400 pk versie) 1.065 mm (450 pk versie) |
Gewicht | 1.250 kg. (400 pk versie) 1.295 kg. (450 pk versie) |
Productiejaren | 2005-2009 |
Productieaantal | |
Nieuwprijs | Circa € 215.000 exclusief belastingen |
Huidige waarde | Circa € 125.000. |
© 2012 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.