Porsche 911 (996) GT3 Clubsport MkII (2003-2006)

De Porsche 911 kende vóór het 996 model al een lange reeks extra sportieve versies, die (mede) voor het circuit bedoeld waren.  Meestal kregen die versies de aanduiding RS mee in de naam. In 1999 introduceerde Porsche een nieuwe variant op dit bestaande thema: de 911 GT3. Waar bij de eerdere sportievere 911’s gewichtsbesparing een belangrijk item was en de motorische verschillen klein waren, had de GT3 juist een flink krachtiger motor. De reden hiervan is dat het steeds moeilijker wordt om door gewichtsbesparing een groot onderscheid te maken. De eerste versie GT3 is drie jaar in productie geweest. In 2002 werd de opvolger 996 GT3 MkII aangekondigd, die vervolgens in 2003 in productie werd genomen. Als kosteloze optie kon de GT3 worden uitgerust met een Clubsport pakket. Dit pakket omvat enkele technische aanpassingen en wat wijzigingen in het interieur en de uitrusting. De naam GT3 verwijst naar de FIA raceklasse waarvoor de auto eigenlijk is ontwikkeld. In 2006 werd de 996 GT3 MkII uit productie genomen en stond de opvolger 997 GT3 klaar.

Porsche 911 996 GT3 MkII Clubsport rechtsvoor

Exterieur

Aan het uiterlijk van de GT3 is goed te zien dat het geen normale 911 is. Het meest opvallende kenmerk van de GT3 is de grote achterspoiler. Bij de GT3 MkI heeft de spoiler een afgeronde, vloeiende vorm. De achterspoiler van de MkII is veel rechterhoekiger. De voorkant van de GT3 MkII heeft een andere voorbumper met scherper gesneden, geïntegreerde voorspoiler.  De voorspoiler vermindert de lichtwervelingen onder de auto. De MkII heeft de koplampen van de 996 Turbo gekregen, net als de andere 996 MkII modellen. Een ander kenmerk van het GT3 model zijn de sideskirts. Bij de MkII hebben deze een scherpere vouw gekregen. De velgen de GT3 MkII hebben net als de MkI tien spaken, maar zijn wel nieuw ontworpen. De nieuwe velgen zijn strakker van vormgeving en hebben geen zichtbare bouten meer op de velgrand. Tussen de spaken van de velgen zijn de rode remklauwen goed te zien. De achterbumper van de GT3 MkII heeft een andere look gekregen en heeft twee openingen waaruit de beide platte uitlaten steken. Op de motorkap is een typeplaatje GT3 te zien, voor het geval het niet meteen duidelijk mocht zijn om welk type 911 het gaat. Het verlaagde onderstel maakt het uiterlijke plaatje af en geeft de GT3 een racy look.

Porsche 911 996 GT3 MkII Clubsport linksvoor

Interieur

Het interieur van de 996 GT3 is voornamelijk op sportiviteit gericht. De Clubsport versie doet hier nog een flinke schep bovenop. De standaard leren sportstoelen in de normale GT3 zijn bij de Clubsport vervangen door racekuipen met leren bekleding of met Nomex bekleding. Dat laatste is een brandwerende stof. Mocht er toch brand uitbreken, dan kan die geblust worden met de in de Clubsport standaard aanwezige brandblusser. De bestuurdersstoel van de Clubsport is voorzien van een zespuntsgordel. Voor de veiligheid is de Clubsport voorzien van een rolkooi. De achterstoelen en een deel van de binnenbekleding zijn opgeofferd omwille van de gewichtsbesparing. De GT3 weegt overigens meer dan een 996 Carrera, maar dat komt door de zwaardere motor. Het dashboard van de GT3 is in principe hetzelfde als dat van een gewone 911 996, met vijf ronde, ‘in elkaar geschoven’ meters. De centraal geplaatste toerenteller heeft wel een GT3 logo. De GT3 heeft een afwijkend driespaaks sportstuur. Als optie was een carbonpakket te bestellen, dat bestaat uit ultralichte stoelen, carbondelen op de middenconsole, de instaplijsten en het dashboard. De luxe is niet helemaal verbannen uit de GT3. Hoewel de radio en de airco vanwege gewichtsbesparing niet standaard zijn, zijn ze wel zonder meerprijs te bestellen. Airbags voor en zij airbags, elektrische raambediening, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening en een alarmsysteem zijn wel standaard aanwezig.

Foto: Porsche

Foto: Porsche

Aandrijflijn

Motorisch zijn de GT3 en de GT3 Clubsport aan elkaar gelijk. Achterin de GT3 zorgt een watergekoelde aluminium boxermotor met zes cilinders voor de aandrijving. De 3,4 liter motor van de 996 Carrera is voor de GT3 vergroot tot 3,6 liter. Daarnaast heeft de GT3 een andere krukas en krukashuis en ook een andere carterpan. De motor heeft multipoint injectie en vier kleppen per cilinder, maar geen turbo. De motor heeft vier bovenliggende nokkenassen en het Porsche VarioCam systeem voor variabele kleptiming, dat in de MkII is herzien. Het maximale vermogen dat de motor levert is 380 pk, bij 7.400 toeren. Het maximale toerental van de boxermotor is 8.200. Aan koppel komt er maximaal 385 Nm vrij. Doordat de GT3 MkII van een dual mass vliegwiel is voorzien, in tegenstelling tot de MkI die een single mass vliegwiel heeft, hangt de MkII minder aan het gas dan de MkI.  Aan de boxermotor is de versnellingsbak van de GT2 racer gekoppeld. Dit is een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen.  De GT3 wordt aangedreven op de achterwielen.

Porsche 911 996 GT3 MkII Clubsport zijkant

Onderstel

Om de GT3 het karakter van een circuitauto te geven is het onderstel danig veranderd ten opzichte van de 996 Carrera. De auto is met 30 mm verlaagd en er zijn andere veren en schokdempers gebruikt.  Verder zijn er stuggere lagerbussen in de wielophanging gebruikt. De voorwielophanging is opgebouwd uit McPherson veerpoten, gasgevulde schokdempers  en een stabilisator. De voorwielen zijn onafhankelijk gemonteerd op een dwarsarm.  Achter heeft de auto een multilink wielophanging. De achterwielen zijn onafhankelijk opgehangen aan vijf armen. Achter heeft de auto ook schroefveren en gasgevulde dempers. De GT3 MkI beschikt bewust niet over het Porsche Stability Management systeem (PSM) om de auto een puur racekarakter mee te geven. De enige onderstel elektronica die in de GT3 is te vinden is het ABS. Dat ABS ondersteunt de vier geventileerde remschijven die een diameter hebben van 350 mm voor en 330 mm achter.  De remklauwen hebben voor zes zuigers en achter vier.  Als optie waren keramische remmen verkrijgbaar. Deze Porsche Ceramic Composite Brakes zorgen voor een fenomenale vertraging en verlagen bovendien het onafgeveerde gewicht van de auto met 18kilogram. De GT3 staat op 18 inch schoeisel, met een maat van 235/40 voor en 295/30 achter. De velgen met tien spaken zijn exclusief voor de GT3 ontworpen, wat blijkt uit het GT3 logo in het hart van de velg.

Porsche 911 996 GT3 MkII Clubsport rechtsachter

Prestaties

Het zal duidelijk zijn dat de 996 GT3 MkII extreem goede prestaties levert. Niet alleen de subjectieve zaken als scherpte, rauwheid en reactiesnelheid zijn geweldig, ook de objectief vast te stellen prestaties zijn groots. De topsnelheid ligt op 306 km/h. Accelereren van 0 tot 100 km/h kost niet meer dan 4,5 seconden. Vanuit stilstand optrekken tot 100 mijl per uur (160 km/h) neemt 9,4 seconden in beslag. In 14,3 seconden heeft de GT3 een snelheid van 200 km/h bereikt. Dat de Duitser een behoorlijke slok benzine lust is dan ook niet raar. Het gemiddelde brandstofverbruik is 12,9 liter per 100 km (ofwel 1 op 7,8). Het stadsverbruik ligt zelfs op 19,9 liter per 100 km/h (1 op 5). De CO₂ uitstoot bedraagt 315 g/km.

Porsche 911 996 GT3 MkII Clubsport achterkant

Spottersinfo

De 996 GT3 MkII is te onderscheiden van de 996 GT3 MkI door:

– andere voorbumper met scherper vormgegeven, geïntegreerde voorspoiler;

– scherpere vouw in de sideskirts;

– speciale velgen met tien spaken en GT3 logo;

– grote dubbele achterspoiler die rechthoekiger is dan bij de MkI.

 Porsche 911 996 GT3 MkII Clubsport koplampPorsche 911 996 GT3 MkII Clubsport opschriftPorsche 911 996 GT3 MkII Clubsport velgPorsche 911 996 GT3 MkII Clubsport typeplaatje

 

 

 

 

 

 

 

MerkPorsche
Type911 (996) GT3 Clubsport (2003-2006)
Motor6-cilinder boxermotor, achterin geplaatst, vier kleppen per cilinder
Cilinderinhoud3.600 cc
TurboNee
Vermogen381 pk / 7.400 tpm
Koppel385 Nm / 5.000 tpm
VersnellingsbakHandgeschakelde 6-bak
Aandrijving v/a/4wdAchterwielen
Topsnelheid306 km/h
Acceleratie 0 -100 km/h4,5 seconden
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.435 mm
Breedte1.770 mm
Hoogte1.275 mm
Gewicht1.380 kg.
Productiejaren2003-2006
Productieaantal
Nieuwprijs€ 145.450 (prijs in 2003 in Nederland)
€ 145.890 (prijs in 2006 in Nederland)
Huidige waarde

 

© 2012-2014 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.