In 1986 werd op de autosalon van Turijn de GTB Turbo gepresenteerd. Dit model is de 2,0 liter Turbo versie van de Ferrari 328. De auto was alleen bedoeld voor de Italiaanse markt. De GTB Turbo is de opvolger van de 208 GTB Turbo. In 1989 werd de productie van de GTB Turbo gestaakt. Met slechts 308 geproduceerde exemplaren is de auto vrij zeldzaam te noemen. De opvolger van de GTB Turbo (en van de 328 serie) is de Ferrari 348.
Exterieur
Het uiterlijk van de GTB Turbo komt grotendeels overeen met dat van de 328. Er is wel een aantal afwijkende zaken te noteren. Aan de zijkant zijn extra luchtinlaten opgenomen in de achterspat-borden, vóór de achterwielen. Ook in de achterbumper zijn ventilatiesleuven aangebracht. De motorkap heeft een andere vorm, mede om plaats te bieden aan de intercooler. De dakspoiler die bij de 328 als optie leverbaar is, is standaard op de GTB Turbo.
Interieur
Het interieur van de GTB Turbo is nagenoeg gelijk aan de 328 GTB. De stoelen hebben leren bekleding in een rechthoekig patroon. Het dashboard is uitgevoerd in zwart leer, in het midden is een unit opgenomen met drie meters en de bediening van de radio. Het stuur is een zwart driespaaks sportstuur. In de GTB Turbo is een turbodrukmeter geplaatst in het midden van het hoofd-instrumentenpaneel, met daarboven de oliedrukmeter en de watertemperatuurmeter. De instrumenten zijn zwart met een oranje opdruk.
Aandrijflijn
Zoals de naam al zegt is de motor voorzien van een turbolader. Een IHI turbo met een Behr intercooler om precies te zijn. Om fiscale redenen werd voor de Italiaanse een kleine (2,0 liter) motor aangeboden, die dankzij de turbo ongeveer even krachtig was als de 3,0 liter V8. Het vermogen van de GTB Turbo is 254 pk, dat vrijkomt bij 6.500 toeren. De motor krijgt zijn brandstof toegediend door een Bosch K-Jetronic injectiesysteem.
De versnellingsbak is een handgeschakelde bak met vijf versnellingen. De aangedreven wielen zijn de achterwielen.
Onderstel
Het onderstel heeft onafhankelijke wielophanging met draagarmen, schroefveren en hydraulische schokdempers. Rondom zijn geventileerde schrijfremmen gemonteerd en vanaf 1988 was ABS tegen meerprijs leverbaar. De auto’s met ABS zijn te herkennen aan de ‘bolle’ velgen. De auto op de foto’s heeft ‘holle’ velgen en dus geen ABS. De voorbanden hebben de maat 205/55 VR 16. De achterbanden zijn iets breder en hebben 225/55 VR 16 als maat.
Prestaties
Ondanks dat de motor van de GTB Turbo een stuk minder slagvolume heeft dan de motor van de 328 GTB zijn de prestaties vergelijkbaar. De Turbo heeft wel een wat andere karakteristiek. De acceleratie van 0 tot 100 km/h neemt in de GTB Turbo 6,3 seconde in beslag, wat een kleine seconde meer is dan bij de 328 GTB. De topsnelheid van de GTB Turbo is met 254 km/h echter acht kilometer hoger.
Spottersinfo
De GTB Turbo is te onderscheiden van een 328 GTB door:
– verhoogd plaatdeel met uitstroomsleuven in de voorklep;
– extra luchtinlaten in de achterspatborden vóór de achterwielen;
– vijf ventilatiesleuven in de achterbumper;
– typeplaatje GTB Turbo achterop;
– turbodrukmeter op het dashboard.
Merk | Ferrari |
---|---|
Type | GTB Turbo (328) |
Motor | V8, middenmotor |
Cilinderinhoud | 1.991 cc |
Turbo | IHI turbo met Behr intercooler |
Vermogen | 254 pk / 6.500 tpm |
Koppel | 328 Nm/ 4.100 tpm |
Versnellingsbak | Handgeschakelde 5-bak |
Aandrijving v/a/4wd | Achterwielen |
Topsnelheid | 253 km/h |
Acceleratie 0 -100 km/h | 6,3 seconden |
Remweg 100 km/h - 0 | |
Lengte | 4.255 mm |
Breedte | 1.730 mm |
Hoogte | 1.128 mm |
Gewicht | 1.265 kg. |
Productiejaren | 1986-1989 |
Productieaantal | 308 |
Nieuwprijs | |
Huidige waarde | Circa € 30.000 - € 35.000 |
© 2012 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.