Op de autoshow van Los Angeles in 1988 werd de Cizeta Moroder V16T gepresenteerd. De auto is een product van de samenwerking tussen de autotechnicus Claudio Zampolli en de componist Giorgio Moroder. Het deel Cizeta in de naam is afgeleid van de initialen van Claudio Zampolli, op zijn Italiaans uitgesproken. De productie van de V16T werd uiteindelijk in 1991 gestart. Het eerste productie exemplaar was zwart en heeft op de autosalon van Genève gestaan in 1991. Door de in elkaar gestorte markt voor supercars is de auto nooit een succes geworden. Er zijn slechts zeven auto’s verkocht. Daarnaast stonden er nog vier auto’s in de fabriek toen deze werd gesloten in 1995. Waarschijnlijk zijn deze auto’s afgebouwd in latere jaren. Tenminste één hiervan is afgebouwd als Spider. De kans om een exemplaar in het wild tegen te komen is dus erg klein.
Exterieur
Het uiterlijk van de V16T doet denken aan een Lamborghini Diablo. Dit is geen toeval, de auto is namelijk ontworpen door Marcello Gandini, degene die ook de Diablo heeft ontworpen. De motorenontwikkelaars waren ook oud-Lamborghini medewerkers. De voorkant de auto is laag en scherp en opvallend zijn de dubbele rijen klapkoplampen en de vier mistlampen. De zijkant heeft een flinke wigvorm en de flanken lopen breed uit. De achterschermen hebben grote koelsleuven met verticale spijlen . De Cizeta is enorm breed, wat nodig is om de grote zestien cilinder motor overdwars te kunnen plaatsen. De achterkant wordt gedomineerd door een grote achterbumper / achterspoiler met twee diffusors. Boven de achterbumper priemen vier ronde uitlaten naar buiten. De auto heeft ook een achtervleugel en de naam Cizeta is in reliëf in de achterklep opgenomen.
Interieur
Het interieur van de Cizeta is zeer luxueus uitgevoerd en vrijwel volledig met leer bekleed. Het vierspaaks Momo sportstuur is ook met leer bekleed. Het instrumentarium is opgebouwd uit twee grote klokken voor snelheid en toerental. In veel andere sportwagens zijn meters te vinden voor zaken als olietemperatuur, of oliedruk. De Cizeta heeft dit bewust allemaal niet, om het interieur eenvoudig en overzichtelijk te houden. Er zijn wel diverse waarschuwingslampjes voor vitale zaken. Het middendeel van het dashboard is ook vrij minimalistisch van opzet, met ventilatieopeningen bovenaan en daaronder ruimte voor de radio en daar weer onder een bedieningspaneel. In de middenconsole zitten de knoppen voor de elektrische raambediening en mistlampen. Airconditioning en een prima audio installatie waren standaard.
Aandrijflijn
De Cizeta Moroder V16T is de eerste straatauto sinds enige decennia met een V16 motor. De V16 is eigenlijk opgebouwd uit twee gekoppelde V8 motoren. De V16 heeft maar liefst acht bovenliggende nokkenassen en 64 kleppen. De V16 is dwars in het midden van de auto geplaatst, juist voor de achterwielen. De gigantische motor levert een maximaal vermogen van 540 pk bij 8.000 toeren. Het maximale koppel is 542 Nm. Om de motor te koelen zijn twee radiateurs gemonteerd. De versnellingsbak van de Cizeta is een handgeschakelde bak met vijf versnellingen. De sportauto wordt aangedreven op zijn achterwielen.
Onderstel
Het onderstel van de Moroder omvat zowel voor als achter een onafhankelijke wielophanging met dubbele draagarmen, schroefveren en schokdempers van Koni. De auto heeft voor en achter stabilisatorstangen. De remmen van de Cizeta zijn voor en achter geventileerde schijfremmen, afkomstig van Brembo. Opvallend genoeg heeft de Cizeta geen ABS. Traction control of andere elektronische hulpmiddelen heeft de Cizeta evenmin. De auto heeft wel stuurbekrachtiging. De Pirelli banden van de auto hebben aan de voorkant de maat 245/40 ZR 17. De achterbanden zijn met een maat van 335/35 ZR 17 nog een stuk breder.
Prestaties
Dat de Cizeta V16T tot gigantische prestaties in staat is, zal geen verbazing wekken. De topsnelheid van de auto is maar liefst 328 km/h. De acceleratie van 0 tot 100 km/h kost maar 4 seconden.
Trivia
Cizeta ontving in 1988 de Philadelphia Award for excellence design voor het logo.
Merk | Cizeta Moroder |
---|---|
Type | V16T |
Motor | V16, middenmotor, vier kleppen per cilinder |
Cilinderinhoud | 5.995 cc |
Turbo | Nee |
Vermogen | 540 pk / 8.000 tpm |
Koppel | 542 Nm / 6.000 tpm |
Versnellingsbak | Handgeschakelde ZF bak met 5 versnellingen |
Aandrijving v/a/4wd | Achterwielen |
Topsnelheid | 328 km/h |
Acceleratie 0 -100 km/h | 4,0 sec. |
Remweg 100 km/h - 0 | |
Lengte | 4.440 mm |
Breedte | 2.050 mm |
Hoogte | 1.120 mm |
Gewicht | 1.700 kg. |
Productiejaren | 1991-1995 |
Productieaantal | 7 à 10 |
Nieuwprijs | Circa $ 300.000 in 1991 Circa $ 600.000 in 1995 |
Huidige waarde |
© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.