Audi R8 4.2 (MkI) (2006-2012)

Op de autosalon van Parijs in september 2006 presenteerde Audi haar sportwagen R8. De R8 is de productie versie van de LeMans concept car uit 2003. De R8 is familie van de Lamborghini Gallardo en het een concurrent voor de Porsche 911. Audi betreedt met de R8 een voor hen nieuw segment. De R8 kreeg in 2012 een (bescheiden) facelift en technische update.

Exterieur

De R8 is relatief compacte sportwagen (bijna vier en een halve meter lang) met de motor geplaatst vóór de achteras. De auto wijkt volkomen af van de modellen die Audi eerder heeft gemaakt. De R8 heeft een kleine, slanke neus met grote luchtinlaten onder de koplampen. Aan de zijkanten zijn achter de portieren grote ‘sideblades’ in een contrasterende kleur opgenomen.  Aan de achterkant springen onder de achterlichten grote uitstroomopeningen in het oog. De R8 heeft vier ronde uitlaten en diffuser. Door de grote achterruit is de V8 motor zichtbaar. Boven de achterruit is een breed derde remlicht geplaatst.

Interieur

Het interieur van de R8 is sportief, maar niet Spartaans. Standaard is het aangekleed met leer en alcantara. Volledig leer is ook mogelijk, tegen bijbetaling. Het instrumentarium bestaat uit twee grote meters voor snelheid en toerental. Links naast de toerenteller is een kleine meter opgenomen voor de olietemperatuur. Rechts naast de snelheidsmeter zit een kleine meter voor de accuspanning. Tussen de twee grote meters is een display met twee meters opgenomen voor brandstofvoorraad en watertemperatuur. Het middendeel van het dashboard biedt plaats aan scherm voor navigatie. Verder naar beneden is de bediening voor ventilatie en airco te vinden.

Foto: Michi 1308 via flickr.com creative commons license

Foto: Michi 1308 via flickr.com creative commons license

Aandrijflijn

In het midden van de R8 huist de uit de RS4 bekende V8 motor met een inhoud van 4,2 liter. De V8 levert een maximaal vermogen van 420 pk en heeft 430 Nm koppel.  De V8 heeft vier kleppen per cilinder en geen turbo of compressor, maar wel directe brandstofinspuiting (FSI). Standaard is de R8 uitgerust met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Tegen meerprijs is een R-tronic versnellings-bak leverbaar. Dat is een sequentiële automaat met zes versnellingen, die geschakeld kan worden door middel van flippers achter het stuur. Volautomatisch schakelen behoort ook tot de mogelijk-heden. Niet heel verrassend  voor een Audi is dat de R8 beschikt over vierwielaandrijving.

Foto: The Car Spy, via flickr.com creative commons license

Foto: The Car Spy, via flickr.com creative commons license

Onderstel

De wielophanging van de R8 is uiteraard onafhankelijk, met dubbele draagarmen voor en achter. Tevens zijn er zowel voor als achter stabilisatoren gemonteerd. De remmen zijn rondom geventileerde schijfremmen. De R8 staat op 19 inch wielen met een bandenmaat vóór van 235/35 en achter van 285/30. De draaicirkel van de R8 is 11,4 meter.

Prestaties

De R8 is één van de weinige snelle Audi’s die onbegrensd door het leven mag gaan. De topsnelheid is niet begrensd op 250 km/h maar de R8 stoomt door tot 301 km/h.  Sprinten van 0 tot 100 km/h neemt 4,6 seconden in beslag. De handgeschakelde versie van de R8 heeft volgens de fabriek een gemiddeld verbruik van 14,6 liter per 100 km (ofwel 1 op 6,8). De CO² uitstoot van deze auto is 349 g/km. Het gemiddelde verbruik van de R8 met R-tronic bak is 13,6 liter per 100 km, wat overeenkomt met 1 op 7,4. Hierbij hoort een CO² uitstoot van 325 g/km.

Trivia

Bij de R8 heeft Audi zich flink uitgeleefd op de LED verlichting. Aan de voorkant branden standaard twaalf LED’s als dagrijverlichting. Als het gewone licht wordt aangezet, gaan er 24 LED’s branden. De achterlichten van de R8 bestaan uit 186 lampjes. De hoofdverlichting voor is overigens bi-xenon verlichting.  Vanaf 2008 is tegen een meerprijs van ruim € 6.000 integrale LED verlichting leverbaar.  De koplampunits bestaan dan uit 54 LED’s. Deze LED’s vervullen alle functies van de verlichting zoals dagrijverlichting, gewoon licht en groot licht.

 

MerkAudi
TypeR8 4.2 (MkI) (2006-2012)
MotorV8, middenmotor
Cilinderinhoud4.163 cc
TurboNee
Vermogen420 pk / 7.800 tpm
Koppel430 Nm / 4.500 tpm
VersnellingsbakHandgeschakelde 6-bak of sequentiële automaat met 6 versnellingen.
Aandrijving v/a/4wd4wd
Topsnelheid301 km/h
Acceleratie 0 -100 km/h4,6 seconden
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.431 mm
Breedte1.904 mm
Hoogte1.252 mm
Gewicht1.560 kg. (handbak)
1.565 kg. (automaat)
Productiejaren2007-2012
Productieaantal
Nieuwprijs€ 146.200 (prijs handbak in 2007 in Nederland)
€ 165.645 (prijs handbak in 2011 in Nederland)
€ 156.400 (prijs automaat in 2007 in Nederland)
€ 170.910 (prijs automaat in 2011 in Nederland)
Huidige waardeCirca € 60.000 - € 120.000

 

© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.